Etap IX Longyearbyen – Pyramiden – Magdalenefjord – Ny Alesund – Virgohamna – Hornsund – Barentsburg – Liefdefjorden – Nordfjord – Longyearbyen

Etap IX: „Svalbard”

Longyearbyen – Pyramiden – Magdalenefjord – Ny Alesund – Virgohamna – Hornsund – Barentsburg – Liefdefjorden – Nordfjord – LongyearbyenPrzebieg trasy będzie zależał od warunków lodowych i meteorologicznych

17.06.2022 – 01.07.2022 – 14 dni

Cena: brak miejsc + PPP (portowe prowiant paliwo) 290 EUR / ok. 2900 NOK

Rubieże dalekiej północy, czyli eksploracja Spitsbergenu i stacji polarnych. Etap najbardziej „północny”

Ocean Arktyczny kusi swoją niedostępnością. Rejsy wokół bieguna północnego, NW Passage, NE Passage, Grenlandii i Spitsbergenu to wyprawy, które hartują charakter, to podróże, w których potwierdzamy swoją egzystencję. Być może nie będzie to rejs łatwy, być może nie zrealizujemy trasy, którą planujemy, ale podejmiemy wyzwanie, którym będzie dotarcie tak daleko na północ, jak pozwoli na to lód. Na koniec trasy, w nagrodę za podjęty trud, za ocalenie, wypijemy drinka schłodzonego lodem z lodowca…

Życie jest po to, aby mieć marzenia. Marzenia są po to, by przeistaczać je w cele, a cele, by marzyć dalej. Wyprawa na Spitsbergen jest realizacją marzenia o potrzebie wolności i przecierania szlaków, na których człowiek nie bywa na co dzień…

Rejs, można by rzec, zawiera w sobie klasykę rejsu po Spitsbergenie. Wychodząc na pokład widzisz rysujące się na horyzoncie szczyty, wszystkie obsypane śniegiem. Pomiędzy nimi kolejne lodowce zanurzają swoje jęzory w słonej wodzie…

Nazwa Svalbard określa archipelag wysp, a największą i jedyną w jakiejkolwiek części zamieszkałą jest Spitsbergen. Longyearbyen założył w 1906 r. John Munroe Longyear, właściciel firmy wydobywającej tu węgiel. Po roku 1990 wydobycie węgla przeniesiono do pobliskiej osady Sveagruva, a Longyearbyen zaczęło pełnić funkcje turystyczne i naukowe z działającym tu Uniwersytetem Svalbardzkim. Long zamieszkuje na stałe około 2500 ludzi. Oprócz Longyearbyen, stolicy Archipelagu, zlokalizowanej na Spitsbergenie Zachodnim, pożeglujemy też do innych osad.

Żeglugę wokół Archipelagu Svalbard rozpoczniemy eksploracją Isfjordu.

Z Longyearbyen popłyniemy w kierunku fiordu Billefjord, gdzie pod górą w kształcie piramidy znajduje się była radziecka osada górnicza o wdzięcznej nazwie Pyramiden,  opuszczona na skutek rozpadu ZSRR. Ghost city – Pyramiden  to miasto opuszczone w iście radzieckim stylu. Kiedy pierestrojka zaczęła proces rozkładu ZSRR, ktoś na górze zapomniał o fedrującej w najlepsze kopalni oraz przyległym do niej mieście wraz z 1000  jego mieszkańców. Kiedy kolejny drobnicowiec przypłynął po zakontraktowany węgiel, nie przywożąc jedzenia, paliwa, broni ani innych środków do życia, cała załoga zamiast węgla wzięła, co miała pod ręką i zapakowała się na pokład karząc się wieść do domu. Miasto robi piorunujące wrażenie, zwłaszcza w zestawieniu z arktycznym krajobrazem i głową Lenina pośrodku rynku, dumnie spoglądającą w świetlaną przeszłość tego miejsca.

Magdalenefjord  to jeden z najpiękniejszych fiordów Svalbardu. Ma 8 km długości i 5 km szerokości. Znajduje się pomiędzy Reuschhalvøya i Hoelhalvøya, Ziemią Alberta I, na zachodnim wybrzeżu Spitsbergenu.W drodze na północ za zacumujemy w Ny Ålesund. Z tej najdalej na świecie na północ położonej poczty można wysłać widokówkę do znajomych. Przed laty z Ny Ålesund Amundsen i Nobile wyruszali na swoją wyprawę sterowcem „Italia” do Bieguna Północnego. Obecnie jest to siedziba wielu stacji naukowo-badawczych, a zwierzęta nauczyły się tu nie zwracać uwagi na ludzi.

Zdesantujemy w miejscu będącym rezerwatem przyrody  –  Virgohamna. Virgohamna była to niegdyś baza wielorybników, której pozostałości zobaczyć można na brzegu. Miejsce znane jest także jako kolejna baza wypadowa dla zdobywców Bieguna Północnego.

W planie mamy odwiedziny w Polskiej Stacji Polarnej Hornsund im. Stanisława Siedleckiego. Stacja leży kilkaset metrów od brzegu Zatoki Białych Niedźwiedzi. Prowadzi ją Instytut Geofizyki Polskiej Akademii Nauk. Od 1978 r. wykonywane są w niej całoroczne badania z zakresu geofizyki i środowiska polarnego. Jest to najdalej na północ wysunięta całoroczna polska placówka naukowa.

Rejs zakończymy ponowną eksploracją Isfjordu i wejściem do Barentsburga, kolejnej rosyjskiej osady górniczej, która w swoich  złotych czasach wydobywała tony węgla dziennie. Większość mieszkańców pracuje w kopalni węgla rosyjskiej firmy Trust Arktikugol.

Jedną z odnóg Isfjordu jest Nordfjord, gdzie znajduje się majestatyczna zatoka potężnego lodowca Sveabreen. Tutaj tradycyjnie już przed jego spektakularnym klifem poszukamy lodu odpowiedniego do wzniesienia toastu za tych co na morzu…Na koniec Svalbardzkiej eksploracji wylądujemy na wyspie Coraholmen, w połowie zbudowanej z wapiennych skał, w połowie utworzonej z gliniastego materiału morenowego. Wyspa stanowi labirynt małych morenowych wzniesień, pomiędzy którymi występują liczne jeziorka. „Marsjański” krajobraz wyspy dopełniają widoki otaczających ją bastionów gór o sugestywnych nazwach – Kapitol, Kolosseum.

Rejs zaplanowany na 14 dni.

Cena zawiera:

  • Czarter jachtu
  • Przygotowanie jednostki do wyprawy
  • Opiekę kapitana
  • Ubezpieczenie załogi na jachcie w czasie rejsu (NNW i KL)

Cena nie zawiera:

  • Dojazdu na start rejsu i powrotu
  • Zalecanego dodatkowego ubezpieczenia podczas przebywania na lądzie
  • Kasy jachtowej (prowiant, paliwo, porty)

Przypominamy, że zgodnie z żeglarską tradycją kapitan nie dokłada się do kasy jachtowej, a jeżeli załoga zdecyduje o zjedzeniu posiłku poza jachtem, rachunek kapitana powinien być uregulowany z kasy jachtowej.

 

 

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
Facebook
Instagram